Retail Management 8: Zaměstnanci v maloobchodu

/
Přepis podcastu
Řízení lidských zdrojů a vzdělávání v prostředí maloobchodu má svá specifika. Tím hlavním, je, že v tomto odvětví pracuje značné množství lidí, kteří mají často jen základní vzdělání. V rámci samotných prodejen přitom existuje obrovský počet pokynů a pravidel, což ve výsledku vyžaduje velké znalosti a není jednoduché zaměstnance motivovat, aby skutečně veškerá pravidla dodržovali. Může to na první pohled vypadat, že dělají stále jednu a tu samou činnost, ale není to pravda. Vyžaduje se multifunkčnost a musí zvládnout automatizované systémy objednávání, připravit objednávku, vyhovět zákazníkovi v případě dotazu, být schopni sednout si za kasu a manipulovat s hotovostí, případně umět vyřídit reklamaci.
Na jednom místě zpravidla pracuje velké množství lidí, kteří se navíc musí vzdělávat i v rámci nových technologií a zejména u větších prodejen to bývá problematické. Proto u řetězců dochází k implementaci inovací relativně pozvolna, protože je třeba také pohlížet na schopnost zaměstnanců přijímat změny a naučit se v nich žít, resp. používat nová zařízení.
Klíčovou rolí je v těchto případech manažer prodejny. U menších obchodů, kde pracuje hrstka lidí, kteří k sobě mají blízký vztah a dokážou se rychle domluvit, je situace pochopitelně jiná. U prodejen se 100 nebo 200 zaměstnanci, navíc s velkou fluktuací, už to tak snadné není. Manažer musí řídit prodejnu na základě jasně definovaných postupů. K tomu se využívají nástroje typu workflow management. Pomáhají identifikovat potřebu pracovníků v rámci jednotlivých směn nebo dnů v měsíci tak, aby bylo možné směny vykrýt podle toho, kolik zákazníků a jaké tržby v daný den, měsíc nebo roční období očekáváme. Tyto sofistikované nástroje pomáhají manažerům optimalizovat počet zaměstnanců na prodejně tak, aby byli na místě v momentě, kdy to zákazník očekává. Manažer prodejny musí vědět, jakým způsobem jsou poskládány dny v týdnu, jestli přichází období výplat, jestli budou svátky, prázdniny nebo jaké události v dané lokalitě probíhají. Má roli, v rámci, které musí sledovat okolí a interně vše vyhodnocovat, aby byl schopen optimálně naplánovat počet lidí, kteří by na prodejně v daný moment měli být. A to není vůbec jednoduché. Proto čím víc dat z historie a minulých výkyvů má k dispozici, tím lépe lze následně plánovat a současně minimalizovat riziko chyby.
Vedle řízení prodejních operací je úkolem manažera také to, aby přesvědčil zaměstnance a vysvětlil jim přínosy automatizovaného systému objednávek. Aby technologiím skutečně věřili a mohli se více soustředit na službu zákazníkovi. Rozsah jeho odpovědností a toho, co vše musí realizovat, je skutečně široký. Proto, jak už jsme zmínili v minulém podcastu, by se řetězce měly snažit, aby se manažeři prodejen skutečně věnovali jen řízení prodejny, a ne dalším činnostem. Ne u každého řetězce to ale platí.
Další podcasty
Retail Management 11: Marketing v retailu
16. února 2021Všichni obchodníci, a zejména pak velké řetězce, neustále měří, jak jsou v očích zákazníků vnímáni. Je to důležité, protože na základě těchto dat ví, jestli jsou jejich zákazníci spokojení a co mohou udělat pro to, aby byli ještě spokojenější. A pokud řetězce s něčím novým přijdou, je neméně důležité to sdělit.
Retail Management 10: Retailové inovace
09. února 2021S rozvojem trhu vznikají nové konkurenční střety. Kdo má lepší e-shop, kdo zvládne poskytnout lepší službu v oblasti omnichannel? Zákazníci hledají nové formy, jak by chtěli být v rámci jednoho řetězce obslouženi a řetězce naopak přemýšlí, jestli musí mít všechny formy prodeje a co vše na jedné prodejně realizovat.
Retail Management 9: Technologie v retailu
04. února 2021Základním systémem, který se v retailu využívá, je centrální ERP neboli Enterprise Resource Planning pro každodenní plánování podnikových zdrojů. Pokrývá veškeré procesy a snaží se propojovat činnosti, které ve firmě probíhají od účetnictví přes zásobování a řízení projektů a rizik až např. po dodavatelské operace.
Retail Management 7: Jak to chodí v retailingové firmě
18. ledna 2021Dobrým příkladem je v tomto ohledu McDonald, kde jsou popsány absolutně všechny procesy, které v provozu probíhají, od smažení hranolek po obsluhu zákazníka. A právě díky tomu získávají velké úspory z rozsahu.
Retail Management 6: Svět e-commerce
11. ledna 2021Pokud chcete mít internetový obchod propojený se všemi službami, které se k tomu váží, případně i s věrnostním programem, je třeba implementovat sofistikovanější formu e-commerce, a tím roste i jeho cena.
Retail Management 5: Design prodejny
13. prosince 2020Nejoptimálnější tvar prodejny je obdélník, kdy v zadní části vytvoříme sklad, a ze zbývajícího prostoru zůstane čtverec, kde se zákazník nejčastěji pohybuje ve tvaru písmene M.
Retail Management 4: Retailové trendy
06. prosince 2020První klíčovou charakteristikou, která má vliv na rozvoj retailu, je konečná spotřeba domácností, protože jak jsme zmínili už v předchozích epizodách, český trh je velmi řízený cenou a je to hlavní aspekt, podle kterého se zákazníci rozhodují.
Retail Management 3: Společné znaky mezinárodních řetězců
29. listopadu 2020Samostatnost většiny řetězců na českém trhu je poměrně limitovaná. Společnosti řídí centrálně odborný management. S ohledem na omezené pravomoci a míru rozhodování proto jakékoliv investice do nových systémů podléhají dlouhému schvalování.
Retail Management 2: Změna obchodu v čase
22. listopadu 2020Změna v oblasti retailu se projevuje ve třech rovinách. První z nich je zákazník, který má v současné době největší a nejdůležitější postavení. Z počátku vše stálo primárně na výrobě. Co zvládla výroba vyrobit, to bylo, a to se prodávalo. A když zboží došlo, nebylo dostupné.
Retail Management I: Historie supermarketů
22. listopadu 2020Mezi těmi prvními byl Ahold, Julius Meinl nebo Delvita. První supermarket moderního charakteru v Česku pak byla Mana v Jihlavě, která se otevřela v roce 1990.