Retaileři v Česku v roce 2023

Obsah článku
Jaké problémy retaileři řeší a co podceňují? Jaké plánují investice a kdo patří mezi early adopters? Jak to reálně vypadá s nedostatkem skladů v situaci, kdy klesá obrat maloobchodníků? Na jaké technologické novinky se můžeme těšit a má smysl o nich uvažovat, když už se objevují plně automatizované sklady?
Na všechny otázky za Sluno odpovídali: Tibor Szekeres, odborník na logistické procesy a seniorní aplikační specialista na skladové systémy, Radim Tvardek, šéf oddělení Robotics a odborník na technologické novinky na trhu a Ondřej Kubesa, ředitel obchodního a marketingového týmu.
Co je tématem ve světě retailu?
T: Řešíme se zákazníky hlavně optimalizaci procesů a robotiku s rychlou návratností investice. Někteří retaileři, i přes pokles obratu o 6-10 %, plánují velké investice. S odlivem českých zákazníků do zahraničí a jejich slábnoucí kupní silou, se dá očekávat i pokles počtu vychystávaných kusů ve skladech retailerů. Právě ti hledají řešení pro optimalizaci procesů, aby nemuseli propouštět.
R: Nejen retaileři, ale i logistické firmy chtějí automatizovat. Důvodem je nedostatek pracovní síly na trhu, udržení zaměstnanců, očekávaný růst a schopnost tento růst vůbec zvládnout.
O: Celé portfolio našich zákazníků; retaileři, logistici i výrobci řeší procesní optimalizace, které přinášejí dlouhodobé úspory. Do témat hovorů se dostávají inovace v oblasti hlasového vychystávání, vychystávání zboží pro více prodejen najednou, technologie typu Pick by Light (zpracování objednávek a jejich vyskladnění, kdy jsou rozsvíceny příslušné regálové pozice) nebo Pick to Light (roztřídění položek zpět na správné regálové pozice). Hlavním tématem jsou úspory, a to i fixních nákladů. Proto téměř každý dnes už přemýšlí o robotice.
Co retaileři podceňují a co je čeká, pokud to nezačnou řešit?
R: Často se podceňuje příprava projektu automatizace a robotizace, která může trvat i větší počet měsíců až 1 rok. Naopak firmy, které s automatizací už začaly a mají něco za sebou, počítají s tím, že nejdůležitější je příprava projektu a vše nebude hotové do druhého dne.
T: Neustále podceňují nedostatek lidských zdrojů. Přestože jsme se v době covidu přesvědčili o tom, že ztráta zaměstnanců znamená ztrátu businessu, váhají s investicí do automatizace. Přitom víme, že je stále nákladnější nabírat nové zaměstnance a zaškolovat je. Jsou ale i tací, kteří si uvědomují, že i dlouholetý zkušený zaměstnanec může ze dne na den odejít. Všichni ale postupují příliš malými krůčky a řeší pouze aktuální nedostatky. Málokdo myslí na to, co bude za 10 let a je dnes ochotný nebo schopný do budoucnosti svého businessu investovat.
O: Někteří si stále neuvědomují, že otázkou není, jestli začít s automatizací nebo robotizací, ale kdy s ní začít a jak se na to připravit. Je to nevyhnutelné. Ti, kteří už robotiku chtějí, nejvíce podceňují přípravu. Nemají připravenou analýzu stávajících procesů nebo mapování skladu, což je pro rychlou implementaci robotů nezbytné.
V roce 2022 se hodně mluvilo o nedostatku skladovacích prostor, jak to vypadá letos?
T: Loňský rok byl v tomhle extrémní. Letos by se situace s nedostatkem skladovacích prostor mohla zlepšit. Zaznamenal jsem dokonce i opačný trend. A to pronájem části skladu vlastním dodavatelům. Způsobil to právě propad obratu maloobchodu a vysoké ceny energií. Retaileři řeší nejen to, jak co nejlevněji optimalizovat, ale i to, kde vydělat peníze navíc k pokrytí nenadálých nákladů. Ti, kterým sklad řídí WMS, mohou vydělat i na tom, že nakupují zboží dopředu za výhodnější ceny, protože mají jistotu, že každý prostor ve svém skladu využívají na 100 %.
Na jaké technologické novinky se mohu retaileři těšit?
T: Hodně zajímavou novinkou do skladů je Vision picking. Technologie, která využívá rozšířenou realitu a chytré brýle k zobrazování informací přímo do zorného pole skladníka. Rozšíření této technologie však neočekávám dříve než za 5 let. Podobné to bylo i s hlasovým vychystáváním. To jsme poprvé nasadili v roce 2005 a až za poslední dva roky se masově rozšířilo mezi velké retailery.
O: Všechna chytrá řešení jsou postavena na big data, která i přes pokrok v chytrých technologiích stále zůstávají nevyužita. Shromažďuje se obrovské množství dat, ale zpětně se jich analyzuje zhruba jen 10 %. Zbytek buď nesplňuje vhodná kritéria pro vyhodnocení nebo nevíme, jak s nimi zacházet. A právě u těchto dat očekáváme v budoucích letech obrovský boom, ať prostřednictvím chytřejšího sběru či progresivnějšího zpracování prostřednictvím umělé inteligence. Někteří naši zákazníci už AI využívají pro předpovídání prodejů v promo akcích. Ale pořád je to novinka a většina zákazníků čeká až to začne fungovat u někoho jiného. Ale kdo nezačne čerpat benefity z umělé inteligence teď, tak se potom zařadí do dlouhé fronty čekajících.
R: Mezi roboty jsou to právě AMR neboli autonomně se pohybující roboti bez jakýchkoli naváděcích čar na podlaze. Sami vyhodnotí nejkratší cestu k cíli a vyhnou se všem překážkám. Mezi nejnovější AMR patří roboti pro transport palet. Co se týká prodejen, jsou to určitě ty automatizované. Několik z nich jsme různě po Evropě navštívili a nakupování je opravdu příjemné. Bohužel ale není 100% přesné, a to ani za předpokladu, že se použije nákladné technologické řešení se spoustou kamer, vah a dalších zařízení. Hodí se především na doplňkový prodej v nočních hodinách s omezeními např. v počtu zákazníků na prodejně. Šanci mají jednoduché koncepty založené na samoobslužné pokladně a důvěře či hrozbě odhalení pomocí video záznamu. K tomuto je potřeba dobře zvolit model fungování a umístění prodejny. Ale chce to čas, zavést samoobslužné pokladny do obchodů ve větší míře také trvalo přibližně 10 let.

Kdo jsou v Česku early adopters?
T: Je jich málo, ale existují. Majitelé těchto firem jsou vizionáři, kteří sledují trendy a chtějí mít nové technologie právě ve své firmě. V Česku to je jednoznačně Alza.cz nebo Zásilkovna, firmy s velkou marží. Určitě to nejsou ve velkém food retaileři, ti jsou spíše opatrní. Novinek je na trhu hodně, ale záleží na tom, kdy si je osvojí ti největší hráči z 3PL, automotive nebo e-commerce. Ostatní je pak už jen následují a kopírují.
R: Souhlasím, Alza.cz, Continental nebo Rohlík.cz kteří zavádí plně automatizované sklady jsou rozhodně technologičtí průkopníci. E-commerce má oproti retailu výhodu v tom, že manipuluje s velkým počtem malých objednávek (relativně v porovnání s kamennými obchody), a tudíž automatizace se stává od určitého objemu prodejů téměř nutností. Mezi food retailery bych označil jako průkopníka Kaufland, který otevřel automatický sklad v Olomouci.
Má smysl uvažovat o zavádění nových technologií pro vychystávání, když se mluví o kompletní automatizaci skladů?
T: Stále nejsme v situaci, kdy by roboti zvládli dělat práci za člověka stoprocentně 1:1. U food retailerů je to evidentní, protože skladníci pracují s různorodými obaly, a přitom nesmí nic zničit. Proto je pravděpodobnější, že skladníci budou používat více technologií, nosit je na sobě nebo s sebou, aby jejich práce nebyla tak náročná, a s roboty budou spolupracovat. Bude ještě chvíli trvat, aby robot uvažoval jako člověk a dokázal vyřešit i krizové situace (a retailer byl schopný ho zaplatit), ale jsme k tomu blízko.
R: V automatizovaném skladu je zboží dodáváno na pracovní stanice, kde může pracovat skladník nebo robot. Vysoký stupeň automatizace představuje obvykle i nemalou investici. Naproti tomu, zavedení například transportních AMR robotů může být postupné, bez nutnosti úprav stávajících skladových prostor a jen s dílčím dopadem na zavedené procesy. To, co transportní robot nahrazuje je primárně lidská síla nutná pro přepravu. Ať je to chůze nebo řízení paletových vozíků. Robot denně najezdí 30-50 km a nahradí pracovní sílu i ve vícesměnném provozu. Roboti budou stále potřebovat údržbu, takže se změní charakter požadovaných činností na skladech. Roboti jsou také predikovatelní, vždy přijdou do práce a nebudou po nocích pořádat závody vysokozdvižných vozíků mezi regály.
Jak vypadá ideální sklad?
T: Plně automatizovaný. Začal bych u výměny dat mezi retailerem a dodavatelem, která by měla být pouze elektronická. Fungovalo to už před 15 lety v Holandsku. Na příjmu nemuseli nic kontrolovat, protože komunikace mezi retailerem a dodavatelem byla nastavená tak, že bylo vše dohledatelné a dalo se to reklamovat. Dnes se to pomalu objevuje už i v Česku. Celý obchodní řetězec od výrobce, přes distributora až po zákazníka musí být co nejvíce automatizovaný, od začátku do konce. Všichni se spolu musí naučit spolupracovat a komunikovat tou nejjednodušší cestou. Tam bychom měli směřovat.
R: Delivered by Sluno 😊 kde najdeme mix dodavatelů automatizačních technologií včetně robotů, které bude možné vzájemně propojit a zbavit člověka veškeré namáhavé práce. Taky se změní činnosti na skladech. Dnes chodí člověk po skladu a sbírá zboží. V budoucnu zboží bude samo kolovat skladem od člověka k člověku.
O: Ve Slunu říkáme: „Nechte lidi dělat práci s přidanou hodnotou, ostatní přenechte robotům”. Roboti se postupně stanou běžnou součástí všech logistických procesů a s rostoucí poptávkou samozřejmě porostou i celkové nároky. Už dnes si nevystačíme s prostým převozem palet, ale od robotů vyžadujeme, aby dokázali flexibilně reagovat na nastalé situace. Základem všeho jsou kvalitní data a WMS. Postupně se tak blížíme k situaci, kdy by si každý měl klást otázku: „Jaký typ robota je vhodný právě pro naši firmu?“.