Řízení sortimentu 7: Strategie není taktika

/
Přepis podcastu
Minulý díl jsme věnovali identifikaci cílů kategorií, dnes jdeme opět o stupeň dále v celém procesu a stručně si shrneme hned dvě oblasti, které jsou ale úzce propojené. Pátý a šestý krok osmibodového procesu, definice strategie a taktiky kategorie.
V rámci definice strategie kategorie je třeba si říct, koho chceme oslovit, které zákazníky chceme přitáhnout. V tom nám mimo jiné pomůže analýza, o které jsme mluvili v předchozích epizodách. Tím, že vytvoříme v kategorii např. segment zdravé výživy, segment pro diabetiky nebo bioprodukty, říkáme, toto je prostor, který jsme vytvořili proto, abychom mohli do kategorie přitáhnout nové zákazníky. Samozřejmě ale musíme vědět, co je cílem nových zákazníků. Má jim být zvýšení nákupní frekvence v kategorii, to znamená větší počet nakupujících zákazníků? Nebo chceme zvýšit hodnotu nákupního košíku tím, že si větší počet zákazníků v této kategorii nakoupí i cenově dražší produkty — díky jejich kvalitě, jedinečnosti, inovativnosti apod. Stejně tak ale může být cílem i posilování loajality.
Svého času se jeden velký řetězec na českém trhu profiloval tím, že ve všech kategoriích zalistoval v maximální možné míře výrobky pro diabetiky a zákazníky, kteří jsou celiakové. Když se následně dělal průzkum a došlo na dotazování zákazníků s alergií nebo citlivostí na určitý prvek v potravině, zákazníci skutečně intenzivně jmenovali tento řetězec, protože si byli vědomi, že se tam tyto produkty nacházejí ve všech kategoriích a s širokým výběrem. Řetězec dokázal zapojením těchto produktů do téměř všech kategorií přitáhnout nové zákazníky. Nešlo tolik o zvyšování hodnoty košíku, byť tyto produkty bývají z vyšší cenové hladiny, šlo o zaujetí nové skupiny zákazníků. Na tom ostatně řetězec postavil i jednu ze svých komunikačních strategií. Vedle toho navíc obchod dobře podpořil loajalitu u stávajících zákazníků. I takové tedy může být definování strategie v kategorii.
Velmi pak pomáhá také to, když sledujeme, co dělají naši konkurenti. Celý proces Category Managementu je o důkladné přípravě. Jednotlivé kroky v procesu nám poskytují údaje pro kroky, které následují.
Jakmile si stanovíme strategii, přejdeme k určení taktiky kategorie. Tyto dva kroky se velmi úzce prolínají. Zatímco strategie je založená na nastavení cílů v úrovni teorie, u taktiky už jdeme ke konkrétním výstupům, kdy u cílové kategorie pracujeme na rozmanitosti, komplexnosti, cenové struktuře nebo kombinaci akcí. Zde už si tedy stavíme kategorii více pomocí číselných parametrů a řešíme, co s ní přesně uděláme: Čím doplníme sortiment? Kolika nebo jakými produkty? Jak postavíme cenovou strategii? Jak a kam umístíme zboží a kolik a jaké akce budeme realizovat? Taktika je velmi konkrétní a musí být jasné, co zde budeme dělat.
Nejde samozřejmě o zapojení jednoho člověka, je to o celém týmu. U číselné analýzy je navíc vždy dobré, když ji zpracovává někdo nezávislý. Nebude tak hledat odbočky a výjimky, ale skutečně bude číst data tak, jak vycházejí. Pro určení taktiky v dané kategorii je to velmi důležité.
Čím delší máme historii, tím snazší bude najít odpovědi na všechny důležité otázky. Tam, kde historie není, je ideální mít pro některé kategorie také externího partnera mimo náš řetězec, který do toho nevstupuje se zaujetím. Naopak dokáže si udržet nezávislý pohled a dokáže obchodníka naučit, jak se oprostit od těchto věcí a jak si nastavovat a určovat cíle dopředu. To vychází z potřeby nastavení měřitelných cílů. Vždy je tedy dobré, aby někdo, kdo s Category Managementem začíná, jednu nebo dvě kategorie zpracoval s někým, kdo má s tímto procesem zkušenosti. Velmi mu to pomůže a ukáže nové pohledy a nová řešení, která díky provozní slepotě už člověka často nenapadají.
Máme za sebou cíle, je čas přistoupit k samotné implementaci Category Managementu na prodejně. Právě to bude náplní příštího dílu.
Další podcasty
Řízení sortimentu 10: Principy
04. srpna 2020Proč je potřeba udělat podobné shrnutí? Aby se v tom všichni neztratili. Proces sám o sobě může působit náročně, jakmile se ale z jednotlivých kroků stane rutina a zaměstnanci napříč odděleními ví, co vše je třeba udělat, jde práce s kategoriemi hladce.
Řízení sortimentu 9: Vyhodnocení
29. července 2020Někteří zákazníci mohou být pochopitelně zklamaní, že už nenajdou svou oblíbenou položku, jiní ale budou rádi, že objeví nové příchutě a značky. Není proto nutné z pohledu prodejce podléhat panice. Hlavní je nezapomenout změny zákazníkům průběžně a dobře komunikovat.
Řízení sortimentu 8: Implementace na prodejně
20. července 2020Polovina výrobků jde pryč, třetina nových se doplňuje, rozšiřujeme prostor, přesouváme sortiment na úplně jiné místo v rámci dané kategorie. To už je zásadní změna a tady je dobré si říct, jak rychle je daná prodejna schopná takovou úpravu zrealizovat.
Řízení sortimentu 6: Nastavení cílů kategorií
07. července 2020Zákazník nemá změny na prodejnách rád, takže i on musí velmi rychle poznat jejich přínos. Uvidí, že nový stav pro něj bude znamenat zjednodušení a lepší orientaci v kategoriích.
Řízení sortimentu 5: Jak kategorie srovnávat s konkurencí
29. června 2020U zvolené konkurence se pak vyplatí sledovat dva ukazatele: co je dobré pro zákazníka v této kategorii a co naopak dobré není. Vytipovat bychom si měli jak malé, tak velké řetězce.
Řízení sortimentu 4: Role produktových kategorií
22. června 2020Jak se bude prodejce profilovat? Co chce, aby u něj zákazník nacházel v té nejvyšší kvalitě, v největší šíři, s nejlepší prezentací?
Řízení sortimentu 3: Tvorba produktových kategorií
15. června 2020Prvotním cílem nabídky je vždy definice toho, co chceme v dané kategorii prodávat. A nástrojem, který nám toto rozhodování usnadní, je tzv. Customer Decision Tree neboli Rozhodovací strom zákazníka.
Řízení sortimentu 2: Koho zapojit do vytváření plánogramu
09. června 2020Nejde jen o to namalovat plánogramy a odeslat je na prodejnu, kde na ně budou zaměstnanci zmateně koukat. Pokud pracovníci nebudou mít znalosti, jak a proč se dané zboží vystavuje, je to špatně.
Řízení sortimentu 1: Co vás čeká před implementací
01. června 2020Stále více retailerů klade důraz na efektivní řízení sortimentu. Jak vyřešit kombinaci prostoru, obratu a očekávání zákazníka? Jak docílit vyššího uspokojení zákazníků, snížení nákladů a zvýšení zisku?